
Преданията разказват, че един от
най-прочутите и легендарни родопски хайдути е Делю войвода.
Произхождал от крайно бедно семейство, занимаващо се с абаджийство,
гайтанджийство и бояджийство. Усвоил занаята още в детските и
юношеските години, той скитал от град на град, от село на село, за да
търси работа и припечелва коравия залък хляб за себе си и за
възрастните си родители. Голямата сиромашия му попречила да завърши
дори килийното училище. Преданията и легендите определят Делю като
голям юнак - буен и непокорен по характер, но изключително честен,
непримирим, трудолюбив и издръжлив. Много млад бил, но разбирал,
виждал откъде идва злото. Начело на своята вярна дружина, Делю се
появява винаги там, където българи и сиромаси трябвало да бъдат
защитени от насилията на поробителите. Постепенно самият той се
превърнал в легенда, станал опора за поробени и угнетени, страшилище
за злосторници и безчинници. За него признателното население е изпяло
едни от най-хубавите си песни, създало и предало на следовниците много
предания и легенди. Според тях Делю бил бърз и лек като птица, със
сила необикновена, куршум не го хващало. Успели да го убият чрез
измама, като взели негова сребърна монета, от която отлели куршум.
Именно този куршум го настигнал и сложил край на живота му. Убийството
станало на Велики петък. Казват, че камъкът, върху който паднал Делю,
бил пренесен в двора на църквата „Св. Богородица". На този пръв Делюв
паметник се покланяли богомолците пред и след служба. В Даръдере Делю
имал три сестри. Турците искали да потурчат, почернят момичетата и за
да защити сестрите си и вярата на другите българи, той станал хайдутин.
На името и делото на Делю войвода са
посветили мисъл и слово родопските класици Христо Попконстантинов,
Стойо Шишков и Васил Дечев. От личността му се интересуват видните
български писатели Николай Хайтов и Станислав Сивриев. С дейността му
са се занимавали историци, народоведи и краеведи. Делото му е
вдъхновявало и будило интереса на местната общественост, на много
местни краеведи, които са извършили, значителна проучвателска работа. И
все още има какво да се научи, какво да се осмисли, все още не е
направено всичко за популяризирането му, за използване на събраните
материали в патриотичното възпитание, за укрепване на националното
самосъзнание на днешното поколение. Един от първите, които пишат за
Делю войвода (Даръдеренският юнак Делю войвода - Капасъзина- в. Тракия,
№ 280-281, 1929), е Георги П. Марков. В статията си той разказва много
случки от живота на войводата. За съжаление авторът се е опирал преди
всичко на легендите и преданията и статията му е слаба откъм
фактологичната страна. По-късно Никола Примовски прави пълно проучване
на живота и дейността на Делю войвода. Материалите са публикувани в
Известия на ТНИ, 1965г. („Делю войвода от родопската народна песен") и
книгата „Байряко зелен и червен". 1979 г. Вниманието на Никола
Примовски е насочено към хайдушките народни песни. В тях той търси
облика на легендарния войвода, историческите условия на борбата. В
работата задълбочено са проучени всички източници, исторически и
архивни, преданията, легендите. Авторът счита, че Делю войвода е един
от най-популярните родопски хайдути, живял й действувал в Родопска
област след първото масово помохамеданчване -втората половина на XVIII
век.
Че Делю войвода е родом от Златоград,
доказват най-напред песните - всички имена на хора, местности, реки,
върхове са свързани със Златоградския край, а и най-разпространени са
пак тук. Източниците не датират точно времето на дейността му - според,
едни края на XVII век, други ;- XVIII век. Но в това, че подвизите на
Делю войвода са действителна историческа правда, никой не се съмнява. А
според, легендите и преданията Делю войвода е бил изключителна
личност. Той се славел навред със своите ловкост и бързина, решителност
и твърдост, умение да излезе от тежко положение. Разказва се, че още
като дете той бил даден калфа при вуйчо си, терзия в Енидже,
Беломорско. Веднъж вуйчото го помолил да донесе новите му дрехи от
Златоград, за да иде на другия ден на черква. Било срещу Великден, а
Енидже отстояло на 80 км от Златоград. Момчето отишло и се върнало за
една нощ. Освен дрехите, то донесло и питка, която била още топла.
Харесал го вуйчото, ала, за да си няма разправии с турците, да не стане
някоя беля, решил да го, отпрати от Енидже. Делю отишъл да аргатува на
Кузубския бей. Там той се сближил с българите от гюмюрджинските села
Манастир и Сачанли и започнал да събира дружина. Намерили се смелчаци,
приели оръжието (Делю го бил „доставил" от бейските конаци) и четата
започнала да се появява там, където българите били притеснявани и
измъчвани. Пристигал винаги неочаквано, наказвал виновниците и
Изчезвал. Турците се заканвали да го хванат, да го убият, но все не
успявали да сторят това.
Научил за страшните золуми в Даръдере, Делю
събрал своите отбор юнаци и тръгнал за там. Спрял На връх Костадин.
Хабер до даръдеренските, аяне и кабадалии за жестока разправа, ако
посегнат на близките му и българите сиромаси, бил вече изпратен. И
Турците се изплашили, спрели за известно време золумствата си.
И в песните, и в преданията се говори за
страха, който Делю и дружината му всявали сред турските душмани, за
обичта и подкрепата на поробените и угнетените. Те му носели новините,
те го снабдявали с храна, те то криели, ако се наложи. Хората вярвали,
че него и дружината му „куршум ги не фата ..." .


Любовта и преклонението си населението от
Златоградско и Родопите пресътворило в песни, в легенди. Пеели и
разказвали не само за юначеството, но и за любовта на Делю към
красавицата Гюлсюме. Тя му била и вярна изгора, и незаменима спътница в
борбата. Мохамеданската вяра не пречела нито на любовта им, нито на
изпълнението на
Няма коментари:
Публикуване на коментар